torsdag 21 april 2011

Solmogna läckerheter

Nu är det sannerligen dags för en uppdatering, jag ber om ursäkt till er som så troget kikar in här trots dvalan!
Här kommer iallafall ett färgglatt inlägg från ett soligt Alingsås! Här har vi just haft gäster på kaffe, påskbakelser och mys. Igår var jag och hälsade på min syster i hennes nya lägenhet och hade med mig en ätbar inflyttningspresent, lättorkade cocktailtomater. Det är så enkelt, men så gott!

Cocktailtomater i regnbågens alla färger (nästan faktiskt!)

Eftersom säsongen inte riktigt tillåter svenskodlat fick det bli spanska tomater.
Sätt ugnen på 150°C. Skölj och dela tomaterna på hälften, är det stora tomater kan man klyfta dem istället. Lägg tomaterna på ett bakplåtspapper och strö salt över. Torka i ugnen i en dryg timme, tills du kan se att saften torkat någorlunda. Låt svalna och ät direkt, eller lägg i en ren burk och häll på olja, stoppa eventuellt i vitlök eller örter, och ställ i kylen. Där håller tomaterna i några veckor, men de lär inte finnas kvar så länge, för det här läckerbitarna går åt i en rykande fart! De små sötsyrliga tomaterna smakar förträffligt till mozarellaost, i sallad, till pasta, på bruschetta, listan är lång!



Mitt fina saltkar är från Mölle Krukmakeri


I en fin, påskpyntad burk, redo för fest!

Jag önskar er en verkligt vacker dag! 

Inga kommentarer: