onsdag 10 augusti 2011

Sushi Maki, arigato!


Antingen älskar man det, eller så klarar man inte av konsistensen. Jag är en av de förstnämnda, sushi är en last! Jag kan gå och tänka på sushi i flera dagar, och det smakar baskemig lika gott vareviga gång! Min man däremot är inte lika förtjust, vilket ju i och för sig innebär att jag får ha dem för mig själv! Sushin jag gjorde igår räcker till en stooor sushilunch idag också! Yes!

Nästan alla gör väl sushi nu för tiden, men för er icke frälsta, eller för er som tror att det är svårt att göra egen sushi kommer här ett (icke väl bearbetat, men dock vetenskapligt undersökt) motargument: det är superenkelt att göra egen sushi!



Sushi Maki
Blir 30-40 rullar

250 g Sushiris
2 msk Socker
2 msk Risvinäger

ca 200 g fin rå lax (som skall frysas i minst ett dygn)
1 Mogen avocado
5 cm Gurka
1/2 Röd paprika
5-6 plattor Sushi Nori (rostat sjögräs)
Sesamfrön
Inlagd eller torkad ingefära
Wasabi
Japansk soja

Börja med att koka sushiriset enligt förpackningen (tro inte att det funkar med annat ris, det blir inge bra). Rör ihop socker och risvinäger tills sockret löst sig. Blanda ihop socker-vinäger med riset när det svalnat något. 
Medan riset svalnar ytterligare skär du upp lax och sköljda grönsaker i smala bitar/stavar. (Skär bort mitten på gurkan.)

Lägg en ren kökshandduk på arbetsbänken och ett ark Sushi Nori på den med den blanka sidan neråt. Bred ut ris så att det täcker 2/3 av plattan, bred en tunn, tunn sträng wasabi på mitten och lägg sen på grönsaker och lax. Experimentera gärna med andra grönsaker eller fisk! Pensla lite vatten på den ris-fria kanten och rulla sen hårt men försiktigt ihop makin. Upprepa tills ris och grönsaker är slut. Jag gjorde 5 rullar.

Lyft rullen från handduken och skär med en vass, blöt kniv till önskad storlek.
Rosta sesamfrön och doppa gärna några rullar i fröna innan servering.

Servera makin till japansk soja, rostade sesamfrön, wasabi och ingefära. Jag hade ingen inlagd ingefära, så jag tog torkad, och det smakade finemang som smakbrytare!


ボナペティ

2 kommentarer:

far sa...

よく、本物の男は寿司を食べていない

Saras Qvintessentials sa...

Johodå, riktiga män äter visst sushi!