lördag 11 juni 2011

Storbak till den nybakte studenten

Igår tog min svåger, tillsammans med många andra lyckliga ungdomar studenten. Trots att regnmolnen låg tunga över skolgården var det lyckliga och lättade nybakade studenter som sprang ut. Jag lovade min svärmor att hjälpa till med bröd till studentfesten, och hennes önskemål var ett brytbröd med olika toppings och former. Receptet kommer ifrån boken Brödglädje av Libris

Innan jag fortsätter ska det nämnas att det här är ett bröd som tar tid! Särskilt om man som jag gjorde dubbel sats. Jag bakade hela morgonen och förmiddagen, men roligt var det och det blev dessutom riktigt vackert, saftigt och smarrigt och perfekt för en studentbuffé!


Frallor i olika former och färger.

Busiga Brytbrödet (Ur Brödglädje, Libris)

50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1/2 dl sirap
13-14 dl rågsikt


Fyllning:
smör
örtkrydda (eller som jag tog: frusen persilja)
salt


ägg till pensling


Topping:
solrosfrön, sesamfrön, vallmofrön, linfrön, rågflingor, havregryn, kruskakli, ost, dinkel - bara fantasin sätter gränser

Smält smöret och värm det med mjölken till 37°C. Smula jästen och rör ut det i den ljumna vätskan. Tillsätt övriga ingredienser, mjölet lite i taget och arbeta degen tills den blir slät. (Inget konstigt här alltså.) Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.

Häll upp några matskedar av varje frö-/toppingsort i skålar. Ta upp den jästa degen på mjölat bakbord och baka ut. Jag valde att dela degen i två och gjorde snäckor (precis som man gör kanelbullar) av den ena halvan, som jag bredde på smör blandat med persilja och salt och rullade ihop. Resten av degen gjorde jag knutar, vanliga bullar och lite andra påhittiga former av.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och doppa i toppingen. Lägg sen bullarna på en plåt i vilket mönster och ordning du vill. Jag gjorde tre runda bröd som passade på den brickan bröden sen skulle serveras på.
Jäs under bakduk i ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 175-200°C och grädda bröden. Enligt boken ska de gräddas 20-30 minuter och mina var absolut klara efter 20!

Lycka till!


Persiljesnäckor

Fröer och gryn

Det färdiga resultatet!

Bagerskan i huckle på riktigt bra humör!

Nu är det bäst att jag tar och piffar till både mig och hemmet lite, för lokaltidningen kommer hit idag och ska fotografera lite.. mer om det lite senare!

Ha en väldigt fin dag!

5 kommentarer:

Erica sa...

Hur fina bröd som helst! jag gillar!
och så blir jag förstås nyfiken på lokaltidningsfotograferingen :)

Hildas hem - Sofia sa...

Bröder ser supersmarrigt ut!

Lokaltidningen!? Så himla kul! Jag ska hålla utkik :)

Hildas hem - Sofia sa...

Hmm ... nu hade du inga bröder med i inlägget - då hade min kommentar kunnat feltolkas. BrödeT skulle det givetvis stå :)

Anonym sa...

Vilken underbar blogg du har! Hit kommer jag absolut tillbaka och njuter. Kram

Becca sa...

Åh, detta är Tindras absoluta favoritbröd, å min absoluta favoritbakbok! Ljuvligt på ett studentfirande! Åh kära Sara, din blogg blir bara mysigare å mysigare =)