måndag 19 september 2011

Äppelkalas

Ja, det ÄR saft av äpplen - ljuvligt, röda äpplen!


Haha, det var visst inte mindre än 196 besökare som inte ville ge sig till känna! Lite synd, då bloggen ju faktiskt inte är någonting utan er läsare. 
Nåja, ni får väl ge er till känna på något annat sätt!


Här kommer iallafall ett recept på en supergod äppelsaft. Helt plötsligt står man där med hur mycket äpplen som helst som bara måste tas om hand, och man orkar inte göra mer paj eller äppelmos eller chutney - då är denna saften en bra lösning. Du gör av med många äpplen på kort tid och behöver varken skala eller rensa dem.



Saras rädda-äpplena-från-komposten-saft
ca 2 liter saft

2 kg äpplen, helst röda
6 dl vatten
8-10 dl socker
citronsaft
atamon eller annat konserveringsmedel

Skölj och halvera äpplena, låt kärnhus och skal vara kvar då det ger mer smak.
Lägg äpplena i en stor gryta och häll över vatten och hälften av sockret. När äpplena har mjuknat något smakar du av och sockrar mer beroende på hur söta dina äpplen är. Behövs mer syra kan du hälla i lite citronsaft, eller lägga i några citronskivor i grytan under kokningen. Låt koka i ca 1 timme.
Sila av saften i saftsil och konservera atamon eller dylikt.
Häll upp på rena, varma flaskor och förvara kallt. 

Uppdatering: Min farmor upplyste mig efter att ha provat receptet om att hennes saft blev lite grynig och att det hade behövs lite mer vatten. Hon har en poäng - våra äpplen är väldigt saftiga, vilket innebär att det blir mycket vätska av dem. Kanske är dina äpplen något mosigare, och då kan man få ur mer saft genom att antingen tillsätta mer vatten eller koka upp moset efter första silningen med lite mer vatten och sila på nytt. Lycka till!



Höstmys-tips:
Ha i en kanelstång & några kardemummakapslar i koket, och drick saften varm! SÅ gott! 
(Självklart funkar den kall också.)




5 kommentarer:

Josefin Roos sa...

Jag känner dig redan och ingen är gladare än jag för det! Bra tips!

Olof Persson sa...

Sara! Din blogg är underbar! Kram!

Anonym sa...

Jag läser ju också faktiskt. Plus att jag undrar hur fräscha äpplena måste vara, vad tror du? Man får väl skära bort fallskador och så men kan lite skit följa med?
/christine k

Saras Qvintessentials sa...

Chrissy: Absolut, skär bort fallskadorna. Skit!? Haha, nä, det får du ta bort också, beroende på skithalten självfallet!

Hildas hem - Sofia sa...

Nu är mina äpplen så gott som slut. Men nästa år kan jag tänka mig att testa detta :)

Jag önskar dig en fin dag!