söndag 9 oktober 2011

Chocolate madness!

Chokladchock med syrliga hallon


Vi har slutat upp med att fika på vardagar, och äter alltså endast sötsaker på helgen. Därför tänkte jag att jag ju kunde baka en riktigt smarrig grej när man ändå håller på. Därför blev det den här brownie-kola-chokladbomben som jag tidigare sett hos Sofia på Hildas Hem, där den kallas för Choklad Brownie Delux. Efter lite efterforskning har jag kommit fram till att grundreceptet nog kommer ifrån Jennie på Kalasgott, som kallar dem för Oooey Gooey Brownies.


Tallrikarna heter Qvint, precis som vi.
Väldigt passande!


Och... smarrig är bara FÖRNAMNET! Den här kakan är INTE överhuvudtaget att leka med!
Ett tips är att skära små bitar och vara ett helt kompani som delar på kakan, för den här kan man både få diabetes och hål i tänderna av om man får i sig för stora mängder.
Håll till godo, och ta god tid på dig, den kräver både en del förberedelse och tid att svalna innan den kan skäras upp och ätas.


Jag har lånat receptet från Jennie:
Oooey Gooey Brownies

Botten
120 g smör
120 g mörk choklad
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 krm salt
100 g hackad mjölkchoklad
150 g små marshmallows
1 burk Dulce de Leche*
Chokladtryffeltäcke
125 g hackad mjölkchoklad
125 g hackad mörk choklad
1,5 dl vispgrädde
Gör så här:
Smält smöret och den mörka chokladen över vattenbad. Rör i sockret, vaniljsockret och äggen. Sikta i mjölet, saltet och kakaon. Rör i den hackade mjölkchokladen och blanda så att smeten blir jämn och fin. Bred ut smeten över en smord mindre plåt, ca 20x30cm. Grädda brownien i mitten av ugnen i 175 grader, ca 20 min. Tag ut kakan ur ugnen och strö över marshmallowsen. Sätt in brownien i ugnen igen och låt marshmallowslagret precis smälta, de ska inte ta färg. Bred över dulce de leche över marshmallow lagret. Koka upp grädden till sista lagret, rör i den hackade chokladen och vispa tryffeln slät. Bred tryffeln över dulce de leche-lagret.
* Dulce de leche får man genom att koka en burk sötad kondenserad mjölk på svag värme i 3 timmar. Se till att burken är täckt med vatten under hela koktiden. Låt burken svalna helt innan den öppnas.

Låt kakan svalna innan du skär upp i, som sagt, små bitar.
Dessutom rekommenderar jag att servera något mindre sött till, typ hallon, blåbär eller björnbär kanske, som inte sockrats alls, behövs inte!

Söta, mycket söta hälsningar!
/Sara

4 kommentarer:

Hildas hem - Sofia sa...

Mmmm, den här kakan är något alldeles utöver det vanliga. Så himla smaskig och SÖT så det räcker och blir över.

Starkt av dig att hålla sötsakerna till helgerna. Det fixar inte min karaktär :)

Ha en fin söndagskväll!

evelina å§ sa...

ohhh my! har du en bit kvar så kommer jag och alice i morgon!! vi fikar även på måndagar :) KRAM!

BeritMarianne sa...

OOOOEY, GOOOEY vilka ljuvliga bakverk! Dubbel sats blev en hel braspanna, nu kan vi njuta till en kopp kaffe vid MÅNGA tillfällen! Tack älskade Sara!

Emmas husbestyr sa...

Ojojoj, GE MIG!! Låter som en dröm. :)