lördag 29 oktober 2011

Too hot to handle

Färdigtorkade piripirisar i vit keramikskål från Lotta & Mary

Frukterna från chiliplantan jag fick av svåger och svägerska i examenspresent har använts mycket flitigt. Den vanliga röda chilin är så pass vänlig, så det går att hacka ner en frukt i vilken gryta som helst, och få god smak, ganska rejäl styrka men ändå så att man inte svettar bort av hettan! Piripirin däremot har inte använts lika frekvent, den är SUPERHET! 

Därför har jag plockat av frukterna efter hand som de mognat, och låtit dem ligga och torka tills jag kommit på något bra användningsområde. Nu har jag fått ett riktigt bra tips, från just svägerskan, att smula de genomtorkade frukterna till 'flakes' och använda i riktigt, riktigt små nypor i grytor och liknande. Toppen! En hel stor burk piripiriflakes blir det av alla mina piripirisar. 
Temat för vinterns matlagning lär bli.. ja, Too hot to handle! 

1 kommentar:

Johanna Lövgren sa...

Då kommer gärna jag på middag! ;)