onsdag 2 november 2011

Årets smaker på burk



Min svägerskas och svågers päronträd bar massvis med frukt i år, jag skojar inte om jag säger att det fanns 500 kg päron på det stackars trädet! Till min stora förtjusning gick det alltså att få komma och plocka en hel del! Därför kunde det också bli en del experimenterande i köket med de 30 kilo päron vi fick med oss hem. Tack för det!

Det blev två olika inläggningar och en päronmarmelad. Dessutom har vi ätit de goda päronen i sallader, som mellanmål och till ostar och annat gott. Nu är de färska päronen slut och vi ser fram emot att njuta av de inkokta lite närmre jul. Vi har så mycket, så de kanske till och med får den äran att ståta som desserten på självaste julafton! 
Ett inkokt päron med smak av julens kryddor och lättvispad konjaksgrädde kan väl inte vara fel?
Jag får nog erkänna att jag börjar längta lite!


Inkokta päron med julsmak

2-4 kg päron, gärna små och hårda
2 liter vatten
6 dl socker
1 dl färskpressad citronjuice
2 vaniljstänger
2 kanelstänger
10 kryddnejlikor
10 kardemummakapslar

Skala päronen och låt skaftet sitta kvar. Om du vill kan du pressa lite av citronjuicen över päronen efter hand som du skalar dem, så blir de inte bruna.
Koka upp vatten, socker och kryddorna.
Lägg i päronen och låt sjuda i ca 15 minuter, päronen ska bli nätt och jämt mjuka.
Lägg försiktigt de varma päronen i rena, varma burkar och häll över spadet. Eventuellt får du spad över, och då kan du fortsätta att koka fler päron tills spadet är slut.

Förvara päronen svalt och servera dem kalla eller lätt uppvärmda till vispad grädde med en skvätt konjak i, glass eller till en mjuk pepparkaka. 

1 kommentar:

permagnus sa...

Jag också!