onsdag 25 maj 2011

Knappkakor och finbesök



Åh, idag har jag äntligen gjort en kaka som jag tänkt att jag skulle prova på väldigt länge - knappkakor, eller Shortbread Buttons! Jag har sett den några gånger i lite bloggar här och var, och blivit så sugen på att prova på den själv. Det tog lite tid, men halleda vad söta dom blev! Receptet kommer ifrån Martha Stewart och är översatt till svenska mått, och har därför lite underliga decilitertal. Nåja.


230 g. smör
3,4 dl. strösocker
1 ägg
1/2 tsk. vaniljsocker
0,75 tsk. salt
5,6 dl. vetemjöl
hushållsfärger



Vispa smör och socker vitt och fluffigt. Det hjälper verkligen om smöret är mjukt och medgörligt.
Ta i ägg, salt och vanilj och fortsätt vispa en stund. Har du en stark visp kan du fortsätta med visparna, annars föreslår jag att du sätter på degkrokarna istället vid det här laget - vispa i mjölet, några deciliter i taget tills du får en fin, jämn smördeg. 

Färga degen med valfri färg, börja med några små droppar, och droppa i mer tills du blir nöjd med nyansen. (Jag delade min deg i fyra lika stora delar och färgade varje deg i blått, rosa, gult och grönt.) Plasta sen in degarna och lägg in i kylskåpet i några timmar, tills de är kalla och hårda.

Ta ut en deg i taget och kavla ut tills den är ca 5 mm hög, med mjöl både på underlaget och på kaveln. Ha mer mjöl till hands också, och strö på mer under tiden du kavlar. (Mitt kök har tendensen att bli väldigt varmt, och jag fick därför jobba snabbt för att degen inte skulle bli för varm och kladdig.)

Stansa sen ut kakor med ett glas, eller en form. Jag använder en "Food ring" som är 6 cm i diameter. Jag gjorde en liten stans med ett mindre mått och tog ut hålen med ett sugrör, men det går lika bra med en sprits, eller liknande, låt fantasin flöda! Till exempel kan man göra blomknappar genom att använda en kakform med formen av en blomma. 


Lägg försiktigt över knapparna på en plåt med en mjölad stekspade. Sätt ugnen på 175°C och ställ in plåten i kylen ytterligare en liten stund för att de ska hålla formen, 10-15 minuter. Grädda i mitten av ugnen 7-9 minuter (eller tills kakorna fått lite, lite färg).


Några av mina kakor smälte ihop i hålen, så jag vidgade hålen lite med ett sugrör precis när de kom ur ugnen och fortfarande var mjuka. Se till bara så att sugröret inte smälter!





Resultatet blev sockersöta, segkrispiga knappar som kommer att passa PERFEKT till Afternoon Tea:t på Mad Hatter festen! De flesta åker därför i frysen, men jag var ju tvungen att provsmaka också. Det fick jag hjälp till av Söt-Alice och hennes mamma Evelina som kom på besök. Jag tror de fick godkänt, för Alice fick i sig tre stycken, och massvis med saft! 

Söt-Alice

Nu ska jag iväg och hämta mina grejer från en betonggjutarkurs jag deltog i förra veckan (Ja, alltså inte golv och bänkskivor och sånt, utan mer prydnader och smågrejer i finbetong). Det ska bli otroligt spännande att se hur det blev, och jag återkommer med resultatet! 

Blås inte iväg i stormen!

6 kommentarer:

Lasse sa...

Mycket trevliga bakverk !!!!!

Erica sa...

aaah! VILKA FINA! Vill också baka knappkakor!!

Erica sa...

Ja men visst ja! Den syns där den å. Haha! Jag skriver bara för att jag ska komma ihåg alla bra grejer jag lär mig :) Det är nog inte så fasligt intressant om man inte ska sätta in nya fönster eller brädfodra något och vill ha lite tips förstås!

Jessica S sa...

Dessa måste jag verkligen testa att baka :)

Evelina sa...

Vilka söta kakor, måste också prova!

evelina å alice sa...

tur att du inte la ut bilden på mig! alice är ju supersöt som alltid :)
ska lägga din blogg som är underbar i en knapp på datorn så att jag lätt hittar den! tack för goda kakor och besök, kram evelina melin