lördag 21 maj 2011

Det är bara att bestämma sig!

Jag är fortfarande inte riktigt kry efter en fyra dagar lång, underlig dunderförkylning med feber, huvudvärk, hosta och ont i halsen. Det är inte konstigt att jag är helt färdig

Men - när jag äntligen lyckades ta mig ur sängen idag bestämde jag mig för att humöret iallafall skulle vara på topp! Så efter en lång, varm dusch satte jag på mig en fin klänning, plattade håret och piffade till mig. Det gör så mycket skillnad att man gillar det man ser i spegeln istället för en trött, sjuk ung dam i mjukiskläder.
 Sen följde ett fantastiskt skypesamtal med min ljuvliga lillasyster och så har jag satt igång att sy, laga mat, ordna och dona och bara svepa runt i min sommarklänning och mysa!

Jag tänkte att jag skulle dela med mig att ett recept som fått mig att aldrig mer tillaga pizza med tomatbas - istället gör jag en vidunderlig kronärtskockscréme och smetar på pizzabottnen - och receptet är urlätt!

Kronärtskockshjärtan på burk
Olivolja
Vitlök
& Salt

Häll av vattnet från konservburken och lägg i kronärtskockshjärtana (puh, långt ord) i en mixer. Häll på 1-2 dl olivolja, 1-2 vitlöksklyftor och en stor nypa salt. Mixa, och smaka. Vill du ha mer vitlökssmak, ha i en till, och är det inte tillräckligt salt, kör i lite till. Mixa igen, och sen är det bara att bre på crémen på pizzabotten!

Kronärtskockscréme
Ovanpå crémen är det sen gott att ha på tomater, oliver, rödlök, olika ostar, färska örter och så avslutar man med några varv på salt och pepparkvarnen och skvätter på lite olivolja innan man gräddar ljuvligheten.

Massvis med härliga, solmogna läckerheter



Nu ska jag sy lite, och fortsätta njuta av att humöret faktiskt ÄR på topp!

Hoppas ni får en fin lördageftermiddag!

1 kommentar:

Bokmalen sa...

Mums! Det lät gott med kronärtskockspuré! (inte ett ord man skriver varje dag!) Ska jag prova någon gång. Vill bara säga att jag tycker din blogg är supercharmig! Man blir så glad av alla vackra bilder och goda recept. Keep it up!