onsdag 29 augusti 2012

Mängder av maränger

Burkens alla tre lager är fulla!

Om man gör ett antal sånahär, eller kanske någon burk av det här, så riskerar man att få ett helt gäng äggvitor över. 
Det är bara att acceptera fakta, det finns mer saker man kan göra med äggula än med äggvita. Livet ÄR inte rättvist alltid!

Efter att ha bjudit hem ett glatt och hungrigt gäng på middag, där det serverades crème brûlé till dessert, så hade jag inte mindre än 12 äggvitor över. 
Det fick bli ett rejält marängbak av det, för det är en sak som är säker, det blir mååånga maränger av 12 äggvitor!


Vispa, vispa, vispa, vispa..

Receptet jag använder mig av är busenkelt och ett sånt där gammalt hederligt kokboksrecept:


Helt vanliga, supergoda maränger

Vispa 1 dl äggvita med 1 dl socker och 1/2 kryddmått ättika, för styvhet, och en skvätt citronsaft, för den goda smaken, hårt och fluffigt. (Och sen ökar du självklart mängden av allt med antal deciliter äggvita du har).

Vänd försiktigt ner 1 dl socker till (eller x antal gånger dl äggvita, ni förstår grejen).
Spritsa eller klicka ut små maränger, eller stora tårtbottnar på bakplåtspappersklädd form. 
Grädda i ugn i 100 grader, i 45-60 minuter, eller tills de blivit hårda och släpper från bakplåtspapppret.


Nygräddade

Min hemliga gömma är inte så hemlig längre..

Marängsvisskalas, någon?

5 kommentarer:

Erica sa...

Men så flott!
Jag har läst mig till att man kan torka äggvitor om man inte kan använda upp dem på en gång. Sedan smular man ihop det och förvarar det i en påse, i sitt skafferi tror jag men det kan jag inte lova. Så när man behöver en äggvita tar man en tesked pulver och löser upp det i vatten et voila - äggvita igen!

Saras Qvintessentials sa...

Det är ju ett jättebra tips Erica, häftigt ifall det funkar, om inte annat, men jag kan inte komma på många gånger jag faktiskt behöver bara äggvita, kan du?!

Saras Qvintessentials sa...

Det är ju ett jättebra tips Erica, häftigt ifall det funkar, om inte annat, men jag kan inte komma på många gånger jag faktiskt behöver bara äggvita, kan du?!

MammaElva sa...

Åh, hembakade maränger är ju såå gott! Kan jag proppa i mig tills jag är helt sockerhög ;)
Ha en fantastisk dag! Kram

Anonym sa...

Detta är den perfekta bloggen för dig som vill veta om detta ämne. Du vet så mycket att det är nästan svårt att argumentera med dig (inte för att jag verkligen vill ... haha). Du sätter definitivt en ny dragning om ett ämne thats varit skrivits om i flera år. Bra grejer, just great!