tisdag 31 maj 2011

Storbak och sommarvärme

Bästa smulpajboken från Albert Bonniers Förlag
och plansch från Pieminister

I ugnen och på väntande plåtar står just nu 100 kokos- och limeminicupcakes i härliga kakformar. Det blir ingen bild på dem.. än, för de ska in i frysen och sen bli dekorerade om tre veckor. Ute är det 25 ljuvliga grader och jag kan säga att jag är lätt svettig i mitt varma kök. Nåja, det kunde varit värre!

Ett favorithörn i köket, med röda, härliga detaljer som bara gör mig så glad!


I ett av mina favorithörn står Smulpajboken av Elisabeth Johansson, från Albert Bonniers Förlag som är en riktig räddare i nöden när det snabbt ska fixas fika. I den finns massvis med härliga och spännande recept på smulpaj, med massvis med olika toppings och smaker. Jag har inte lyckats prova mig igenom alla recept ännu, det finns massor, men min favorit - so far - är en blåbärssmulpaj med citron i degen. Jag brukar dessutom riva i lite skal i bären, så blir det ännu friskare och smarrigare!

Favoritpajen, fräsch och snabbt fixad!

Blåbärssmulpaj med citron
Från Smulpajboken av Elisabeth Johansson, (något modifierat)

150 g smör
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
2 msk vatten (kallt)
1 citron, finrivet skal och några droppar saft

Värm ugnen till 225°C.
Blanda smör, socker, vaniljsocker och vetemjöl till en smulig massa. Tillsätt vatten, citronskal och -saft.

I receptet står det att man först ska platta ut hälften av degen i pajformen och förgrädda, men jag brukar smörja formen och ha i bären först, och sen på med hela smuldegen, så går det extra fort.


4 dl blåbär
2 msk socker
1 tsk vaniljsocker
1/2 msk potatismjöl (eller mer, om blåbären är frusna)
Lite rivet citronskal fräschar upp ännu mer


Blanda bär, socker, vaniljsocker, potatismjöl och citronskal och fördela allt i pajformen. Strö över smulorna, (som tenderar att bli ganska kladdiga, men det gör verkligen ingenting alls!) och grädda i 20-25 minuter.
Servera med glass, vaniljvisp, lättvispad grädde, eller vad ni helst behagar.


Vad är ert bästa snabbfika-recept?
Nu ska jag ut i solen och njuta!

2 kommentarer:

Hildas hem - Sofia sa...

Åh så gott det låter! Jag är också sugen på att baka men måste nog stanna kvar vid datorn och jobba ...

Såg att du besökt Nygrens café, det är jag också sugen på. Den lokalen är underbar och jag är nyfiken på hur de har fått det. Vid nästa A-ås besök blir det definitivt en fika där :)

Ha en fortsatt härlig sommardag!

Hildas hem - Sofia sa...

Jag försökte bli följare av din blogg men det går inte ... Det kanske är ett tillfälligt fel. Jag försöker igen en annan dag.