fredag 23 september 2011

En helg i äpplets tecken

Ljuvligt röda äpplen som både ger god smak och vacker färg!

I helgen åker vi till mitt kära Skåne för att umgås med min lilla familj. Där bjuds det både på god mat i min mors kök, kalkonlunch på Ingelsta Kalkon och så blir det äppelmarknad i Kivik. Dessutom planeras det en lång löptur både i skogen och längs med Öresund med hela familjen på söndag morgon och jag kan knappt tänka mig något bättre ställe att vara på när löven skiftar i färg! 

Jag har fortfarande ett gäng äpplen kvar. Trots att det varit god åtgång på dem i år så har jag inte hunnit med att ta hand om alla. Ett mycket angenämt problem, om jag ska vara ärlig! Igår blev det en stor sats med äppelchutney som ska smaka gott till en bit kött och potatisgratäng ikväll och så får det nog bli en god kaka till kaffet också, som ni ska få receptet på!

Grundreceptet är ett mycket klassiskt recept som jag träffat på lite här och var, och ett av min mors favoritrecept, en mycket snabbt ihoprörd och saftig kardemummakaka, som jag ändrat och lagt till lite på. Håll till godo!


Mummakaka med äpplen & nötter

6 dl vetemjöl
2 1/2 tsk bakpulver
2 dl socker
2 tsk kardemumma, stött/mald
100 g smör
2 1/2 dl mjölk
ströbröd

4-5 äpplen
malen kanel
valnötter, mandel, hasselnötter
rårörsocker

Sätt ugnen på 200°C.
Smörj och bröda en bakform, ca 2 liter. Blanda ihop mjöl, socker, bakpulver och kardemumma. Smält fettet och häll i tillsammans med mjölken. Blanda. Det är en ganska lös smet, så det går fint att antingen röra för hand eller köra lite med degkrokarna på elvispen. 
Häll smeten i formen och bred ut den i ett jämnt lager. 

Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Lägg dem i ett fint mönster uppe på kaksmeten, du kan gärna trycka ner dem lite. Hacka nötter och mandel efter eget val och strö över äpplena. Strö även över lite kanel och rårörsocker. 

Grädda i ugnen ca 30 minuter, eller tills kakan är fast. 


Ha nu en fantastisk helg mina vänner!
/Sara

Inga kommentarer: