torsdag 29 september 2011

Me? I'm definitely a foodie.

Den vackra fasaden på Restaurang Tegel

Nädå, jag har inte försvunnit. Jag har bara lite fullt upp!

Helgen blev som utlovat fantastisk, och innehöll många kära återseenden och goda samtal. Kameran ville dock inte vara med, utan lade av efter första bilden, den ovan alltså. Så den får räcka.

Lördagens första stopp blev Restaurang Tegel i Rydebäck mellan Helsingborg och Landskrona, eller Rüdebäck som platsens historiska namn verkar vara. Jag har som barn spenderat många sommardagar på stranden i Rydebäck och det var ett kärt återseende vill jag lova, trots att det inget bad blev. Upplevelsen var av ett helt annat slag, då en av de bästa bitar kött jag någonsin ätit nämligen inmunidgades på just Tegel (ja, jag är en matnörd). Är ni med? Då kör vi!  En fantastisk tournedos med ljuvligt grillad yta, perfekt rosa kött och en ytterst liten men perfekt blodig kärna, mör som in i bänken (Gosh!) serverades tillsammans med en mjuk potatisfondant, en fulländad rödvinsreduktion-to-die-for, salta, smörstekta kantareller, sharlottenlökssmör och några krispiga primörer... alltså... jag har inte tillräckligt med ooh:n och aaah:n för att göra den maträtten rättvisa! Om den ska återskapas? Jojjomen, det blir nog några försök skulle jag tro!

Vissa i sällskapet åt lammracks, som visst inte var någon lika stor hit, men grillmästaren kan sitt nötkött, det är en sak som är säker! Det är dessutom en mycket vacker restaurang, (även om hemsidan skulle kunna hottas upp lite) inhyst i ett gammalt tegelbruk, men jag kommer inte ihåg så mycket av inredningen, mitt fokus verkade ligga på köttet (och sällskapet såklart).

Så bor ni i närheten, eller har vägarna förbi, sväng in på Tegel, och så hoppas jag att ni blir lika nöjda som jag!

Nu: åter till arbetet, annars blir det ingen mat på bordet! So long vänner!
/Sara

4 kommentarer:

Julia sa...

Jag eller vi, har ett speciellt förhållande till just tegel... var nämligen dit Thomas tog mig, för att senare på kvällen ta med mig ner till stranden, stjärnklar himel och i ljuset av machaller, gick han ner på knä och friade. Så visst är Tegel ett bra ställe!Ett ställe vi kommer återkomma till!
Den kvällen åt vi anka! Riktigt god anka!!!! Den krävde ngr ohhh och ahhh.. ;) Kram

Saras Qvintessentials sa...

Åh, nu är stället ÄNNU bättre Julia, så roligt att du berättade det! Härligt! kram

FaB Keramik sa...

Yummi yum. Alltså du säger att du är matnörd - ska vi tävla? (läste först att du ätit din mat på tegel. Modernt tänkte jag. Och stenigt. Förstår nu att stället heter så. Lite trög)
Kanske vi får styra upp en matdate? Liksom frossa. Vore ju kul!
Kram Frida

PerMagnus sa...

Mja, så dåliga var inte lammracksen heller. Ångrar kanske bara att jag inte drack samma vin som du.
Fast Tegel skulle göra nå't åt akustiken. Den rev ner totalintrycket.