tisdag 16 augusti 2011

En välberest koffert


 Jag köpte kofferten av en bonde i Bollebygd som hyrt ut sin lada till diverse förvaring. Ägaren till just den här hade slutat betala sin hyra och efter många månader fick bonden till slut reda på att mannen gått bort, och det fanns ingen som ville ha det som fanns i ladan. Då beslutade bonden att iallafall få tillbaka den hyran han gått miste om, och lade ut en annons innehållande diverse gamla saker. Jag var inte sen på att komma och kika. Mycket skräp var det, massor med skräp! Och så fanns den här kofferten där. För några ynka hundralappar var den min. En äkta amerikakoffert minsann!  


Väl värd en hedersplats.

Många månader har den här skatten nu fått stå på vår vind och lufta av sig, för hu, vad den luktade!
Nu har den så äntligen fått en plats i vårt hem, och en riktig hedersplats blev det minsann, i vardagsrummet under min favorittavla, som faktiskt är målad på specialbeställning av konstnären Ulla Hurtig A:son till just Simon och mig i examenspresent. Titeln på tavlan är "Nu börjar de".


Biljetter, reklam och dekaler som berättar en historia.
Armstrong Transfer hade hämtat kofferten direkt
- om de bara hade beställt via Special Delivery

Massor av klisterdekaler finns på kofferten, som vittnar om inte bara en resa över Atlanten, utan det verkar vara ett helt gäng resor. Men man undrar ju.. Vem ägde kofferten? När och under vilka omständigheter fraktades den till Amerikat? Varför kom den tillbaka? 


Handtagen är rejält tilltagna. Höll innehållet när det brast? 

Nyckeln är borta, men låset har rostat igen - olåst som väl tur är!

Swedish American Line - Gothenburg Direct New York



Det är inte utan att man drömmer sig bort ett slag, och undrar. Kanske var det någon som sökte finna lyckan i det Nya Landet, och fick hemlängtan.  Eller så användes den aldrig av någon emigrant. Kanske var det en ägodel till någon välbärgad och berest göteborgare som besökte New York några gånger. 

Ja, här sitter jag med mina frågor. Kofferten är relativt tyst, men jag ska nog kunna luska ut lite mer ur den!
Tills dess, allt gott.
/Sara

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken skatt!!

Lalle sa...

Hur många vill du ha? Vi har flera här ute... Men jag hoppas att det inte tar bort din kännsla för att du gjort ett fint fynd. ;)