onsdag 10 november 2010

Längtan

Under ett knappt år nu bor min man och jag i ett rum i ett "shared house" i centrala Oxford, för att studera på universitet. Vi reste hit i två resväskor med endast kläder och de allra, allra viktigaste sakerna. Resten fick stanna hemma i vår ljuvliga lägenhet, tillsammans med det rummet jag gillar allra mest: köket!
Jag klagar absolut inte, vårt rum är fantastiskt fint, helt nyrenoverat i ett hus från 1880-talet och kök och badrum håller verkligen inte vanlig brittisk standard! (För den som inte upplevt brittisk standard: Det betyder att det är fint där vi bor!)

Men jag LÄNGTAR!
Jag längtar efter att gå ut i skogen och skapa kransar, bordsdekorationer och små arrangemang. Jag längtar efter att stå i köket hela lördagen och laga mat, baka, sylta, safta.. Åh!
Kvar i Sverige står dessutom en hel garderob full med allt möjligt man kan pyssla och skapa med. Och min symaskin sen!
Det är lite underligt faktiskt, det är ju inte så att jag längtar efter ett hem som jag inte har, utan jag HAR det ju, det är bara ganska långt bort just nu. Min fina syster hyr lägenheten under tiden vi är borta, så allt står kvar och tas om hand.
Här finns varken resurser eller tid att skapa så mycket som jag vill, men jag ser så otroligt mycket fram emot att komma hem till Sverige under vårt jullov - då ska det skapas, lagas till riktiga gastronomiska underverk och mysas, åh som det ska mysas med familj och vänner!

Så länge får vi njuta av bilderna från förra årets äppelskörd.

Mina svärföräldrars äppelträdgård producerar söta, ljuvligt röda äpplen.


Saften smakar ljuvligt och får en fantastiskt rosa färg. 
I en del av satsen tillsätter jag kanel och sparar och värmer på ruskiga höst- och vinterkvällar, 
det har mormor lärt mig.

Ta hand om er i rusket! 

3 kommentarer:

Anna sa...

Nämen ser man på. Goddagens kära fröken, vad underbart trevligt att få se dig här! Nu kan jag få följa dina ljuvliga skapelser och tankar även här. :)
Me likie.

Emmapemma sa...

Glädje, det är vad du gör systrami, du sprider glädje! Jag har fått jobbmobil med fri surf så jag tänkte att jag skulle komma till och uppdatera min blogg lite oftare jag med. Längtar efter er! puss

Becca sa...

Åh! Välkommen till bloggvärlden =) Vilka mysiga bilder å tankar du delar med dig av! Många varma kramar från oss