måndag 14 mars 2011

Studentliv


Att bo i ett hus delat med 15 andra personer i vitt skilda åldrar och från ungefär alla världens hörn, gör att man får öva sig i en del egenskaper som kan vara ypperligt bra att ha i livet, såsom tålamod, fördragsamhet och.. sa jag tålamod?
Sen ger det ett fantastiskt tillfälle att få en bredare kulturell erfarenhet, och ytterligare förståelse för varför människor från olika kulturer gör saker på så olika sätt. Några förutfattade meningar stämmer till punkt och pricka, och vissa gör det verkligen inte! Det är även nyttigt att se hur svensk jag verkligen är i vissa sammanhang, trots försök och övertygelse att så inte är fallet.
Det är ändå skönt att mötas i att vi är olika, skratta gott åt det och sen trängas i köket med våra olika maträtter, och fascineras över att vad vissa kan tänka sig att äta till frukost, går inte ner i min mage förrän åtminstone efter 13.00. 


Jag vill verkligen inte strö salt i vintersåren för er hemma i Sverige, men här skiner solen, det är 10 grader, påskliljorna går inte att räkna längre, magnoliaträden börjar visa sina stora rosa-vita knoppar och i förmiddags tog vi en kaffe utomhus. Det gör mig ingenting att det fortfarande är vargavinter hemma i Alingsås - det betyder att jag får uppleva våren två gånger i år! Hurra!

Nu ska jag botanisera mig bland de sju böckerna jag hämtat på biblioteket, och ikväll blir det gästföreläsning i Gastronomi (Vilket innebär att vi sitter i Universitetets restaurang och dricker vin under tiden!) Hej okej!

Ha en fantastisk måndag hörreni!

4 kommentarer:

Unknown sa...

På tal om fascination över vad folk äter till frukost skulle jag vilja lägga till att vissa frukostar man sett här över huvud taget inte ges tillträde till min mage, varken till frukost, lunch, middag eller något där emellan! T.ex. den kinesiska favoriten baserad på rinnig havregrynsgröt, värmd mjölk, roibos-the, vita bönor i tomatsås, kinesisk mörk soja, samt med ett hårdkokt ägg som körsbäret på toppen. Allt ihoprört i en allt för överfull djup tallrik! Mmm, man bara känner hur magen vänder sig i sin grav!

Becca sa...

Åh, det låter som ni har det rätt härligt! Saknar er!
/Lenells i ett slaskande alingsås

Becca sa...

Åh, det låter som ni har det rätt härligt! Saknar er!
/Lenells i ett slaskande alingsås

Hildas hem - Sofia sa...

Det är hoppingivande att du har 10 plusgrader med påskliljor - får då vet vi att det snart kommer hit också :)

HA en fin tisdag!
Kram Sofia