lördag 14 april 2012

Min allra bästaste favoritmöbel i hela vida världen


Igår eftermiddag hade vi besök av reporter och fotograf från stadens lokala tidning som gjorde ett "Hemma Hos"-reportage i vårt hem. Det var mycket trevligt och resultatet kommer att kunna skådas i en Hus och Hem-bilaga i Alingsås Tidning nästa fredag. 

Reportern frågade mig om vad i vårt hem det är jag är mest nöjd med. Eftersom det var ett inredningsreportage godtogs inte svaret vara min make, men andraplatsen var inte heller svårt att utse.



Vårt skrivbord, som har fått en plats i vår avlånga, möblerbara hall är en solklar tvåa, och den MÖBEL jag är mest nöjd med i vårt hem. Men så kom jag på att den nog inte blivit ordentligt presenterad här för er! Hur är det, man tar ofta för givet, det som ligger närmast hjärtat?

Hur som helst. Ta-daa! Här är skapelsen. Underredet, som är ett underrede till ett gammalt ingenjörsritbord, såg jag först i en bok av Sara Norrman som heter Simply Scandinavian. En grönländsk textildesigner vid namn Martin Nannestad Jørgensen hade gjort ett matbord av ett liknande underrede och jag utropade hur otroligt snyggt det skulle vara att göra ett skrivbord av ett sådant, om man nu någongång i livet skulle ha lyckan att stöta på ett som var till salu. Varpå min man svarar helt lugnt att det står ett likadant i min svärfars garage. WHAT?!


Ja, och på den vägen är det. En mycket snäll svärfar, några skissar och idéer, ett fasligt kånkande (för galet tungt är det), väldigt långa plankor, en mycket händig man och lite svart målarfärg senare hade vi världens snyggaste skrivbord i vår ägo. 


Bordet är höj- och sänkbart, vilket passar mig ypperligt, då jag helst väljer att stå upp och arbeta vid datorn. Säkert en arbetsskada från min tid i hotellreception. Det måste väl vara ergonomiskt och bra, det är jag helt säker på!

Spaken som reglerar vinkeln på bordsskivan har vi tagit bort. Det vore fasligt dråpligt att få datorn i knät på grund av fingrar som inte kan hållas i styr.


Världens snyggaste skrivbord måste ju prydas med världens snyggaste dator också, jojjomen!


Ja, där har ni det. Vad är din favoritmöbel?
Ha nu en riktigt go lördagskväll!

/Sara

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Jag har ett Nikestativ som jag inte vet vad jag skall använda till eftersom det är för högt.
Hur högt är Ditt? Min och maxhöjd.

Med entusiastiska hälsningar
Gunilla Wigström