tisdag 8 februari 2011

Slow cooking

 Åh, jag måste bara göra ett kort inlägg om aftonens måltid. Min man köpte en hel kyckling (för allra första gången) och vi skulle ikväll tillaga den. Jag brynte den på alla sidor innan jag sen proppade den full med örter, citron, lök, vitlök och rotfrukter. 
Runt om hällde jag en torr engelsk cider från Somerset. Efter drygt en timme i ugnen och en del ösande såg den ut såhär:

Vätskan kokade jag upp med en skvätt grädde och det blev en av de bästa såser jag någonsin gjort!

Det hela serverades med ugnsrostad potatis, brysselkål, den ljuvliga cidersåsen och karamelliserad lök med konjak. Middagen åts med andakt, och det finns MASSOR kvar!

Just nu står kycklingskrov, rotsaker och örter och puttrar på spisen för att bli kycklingbuljong.
Jag älskar att laga mat "på riktigt", från grunden, och just nu är jag så lycklig!

Imorgon är det visst någon som fyller 25, och det ska bli spännade att se vad dagen bjuder på, om den bjuder på något...

1 kommentar:

Erica sa...

KÄÄÄÄÄÄRA NÅN vad gott det låter och ser ut!!
Vilken höjdarkväll :)
Grattis igen sköna fru!
kram