torsdag 14 juli 2011

Lime



Lime är nog den vackraste och godaste frukt jag vet. Doften som skaloljorna ger när man skrapar lite på skalet med en nagel lovar välsmakande bakverk och maträtter. Den härliga gröna färgen är både vacker och inbjudande och utgör en mycket vacker dekoration i en skål eller glasvas i köket. 

Igår firade vi min mans födelsedag tillsammans med hans familj och då bjöd jag på en len Key Lime Pie - en riktig klassiker i amerikansk bakning! Namnet och pajen har sitt ursprung från Key West utanför Miami, där de små gröna, syrliga läckerheterna växer. Pajen är ganska enkel och har ganska få ingredienser eftersom den kondenserade mjölken är sötad. Vill man servera den ljummen eller kall, vilket jag rekommenderar, bör man göra den i god tid i förväg innan det ska bjudas. Här kommer receptet! (Jag hann dessvärre inte ta någon bild på dem innan de var uppätna!)



Key Lime Pie
1 stor paj eller 4 (ganska stora) portionspajer

200 g digestivekex
1 tsk vaniljsocker
100 g smör

Sätt ugnen på 175°C. Smält smöret. Mixa digestivekexen till fint smul i en mixer och blanda det sedan med vaniljsocker och det smälta smöret. Tryck ut blandningen i botten och upp mot kanten på en stor eller fyra små pajformar. Förgrädda i 10 minuter och låt sedan svalna medan du gör fyllningen:

1 burk (ca 400 g) kondenserad mjölk
4 äggulor
1 dl färskpressad limejuice
evt. skal från limen

Pressa limen och blanda (vispa inte) limejuicen med den kondenserade mjölken och äggulorna. Jag rev dessutom skalet och lät det ligga i blandningen en stund innan jag sen silade bort det, men det kan uteslutas (pajen skall däremot inte innehålla skal när du gräddar den, då den blir för besk då). Fyll pajskalen/-et med fyllningen och grädda i mitten av ugnen i 15 minuter. Något längre om du gjort en stor paj. 

Servera pajen avsvalnad eller kall med vispad grädde och färska, skivade jordgubbar. 
Smarrigt värre!




2 kommentarer:

Anonym sa...

Det lät väldigt gott och vilket otroligt vackert foto du bjuder på. Lime är verkligen fint att titta på. Kram

Hildas hem - Sofia sa...

Den där pajen är underbart god - och visst är lime vackert! Det är så typiskt när man bakar något gott och så hinner man inte fotografera förrän det är uppätet. Ett bekymmer om man är bloggare ;)

Hoppas att du har en skön söndag!