fredag 1 juli 2011

Ett personligt hem


En gammal trälåda från mina svärföräldrars källare - rena skattkistan!


Precis som jag tycker att det går att finna en slags skönhet i ett ärr på huden, just för att det berättar en historia, en liten bit av vem den personen är, och vad hon eller han har varit med om, så tycker jag att ett hem är vackert när det faktiskt ser bebott ut och berättar något om personen eller personerna som bor i det. 

Högarna i köket vittnar om mitt stora intresse: mat och dryck!
I krukan står min mans experiment: olivkvistar som slagit rot.

Styling och en genomgående stil i hela huset i all ära, men jag tycker absolut att det är de personliga detaljerna som gör hemmet. Jag njuter av att komma in i ett hem och kunna läsa av, och ställa frågor om ting i hemmet. Det kan till exempel vara gåvor från släkt och vänner, reseminnen, arvegods, loppisfynd och saker man skaffat sig bara för att man blivit glad av dem. 

Korgen är en gåva ifrån mina farföräldrar
och inhandlades i Zambia då de bodde där en tid.
Jag omger gärna mig själv med vad jag tycker är vackra saker, som vi gjort själv eller gjort om till vår egen stil. Jag älskar att snickra, måla om och skapa med allt som kommer mig för, och har turen att ha en man med samma intressen. Dessutom kan han fixa alla svåra och stora saker som inte jag löser själv, och att han sen arbetar på stadens stora byggvaruhus gör inte saken sämre. 

I köket ligger en gammal köttkvarn och väntar på att få mala färs.
Supersura Pippi har min begåvade lillasyster tecknat

En urgammal pappersskärare från en vän i Canada som tyckte att jag hade mer nytta av den.
Hon hade i sin tur ärvt den av sin farfar. En sån ära!


Vårt hem är alltså besmyckat och inrett med en härlig samling nytt och gammalt, saker vi skapat, alternerat och samlat ihop. Dessutom finns det plats för påfyllnad av intryck och människors avtryck i det och vårt liv. Vårt hem är verkligen vårt och det berättar vår historia. 

På kryddhyllan står vackra och ätbara saker.
Grönpeppar från Frankrike och choklad från Israel.

Vad berättar ditt hem?

2 kommentarer:

Josefin Roos sa...

Jag vill också att det ska synas vilka som bor hemma hos oss. Samtidigt vill jag att andra ska känna sig hemma och bekväma. Och i och med att barnen kommit in i livet tar man även hänsyn till deras behov... Bra skrivet sara!

Hildas hem - Sofia sa...

Vi har precis samma syn på detta med ett personligt hem. Jag tror att om man fyller sitt hem med saker som man gillar så kommer det att passa ihop även om de inte tillhör samma stil eller era.

Jag önskar dig en fin dag!