lördag 30 juli 2011

Rumtopf



Vi var nere i mitt Skåne i helgen, och då gav min farbror mig den briljanta idén att göra rumtopf av sommarens frukter och bär. Dessutom fick jag med mig härligt sötsyrliga, knallröda körsbär från mina föräldrars trädgård, så det var bara att sätta igång! 

Rumtopf är ett otroligt läckert sätt att ta tillvara på bär och frukt vartefter det mognar, då de konserveras i spriten och sockret och dessutom blir det en ljuvlig dessert! Tanken är att den stora glasburken som rumtopfen nu gottar till sig i ska fyllas på med plommon - från vår trädgård, hallon och björnbär från skogen, kanske lite persikor.. ja, nästan vilka frukter och bär som helst kan stoppas i! 

Egentligen ska rumtopfen stå i kyl i minst 3 veckor, men vi kunde inte hålla oss, utan det fick bli ett litet smakprov till en kula glass ikväll. HU, SÅ GOTT! Körsbär och rom är en oslagbar kombination!
Här kommer receptet, go wild!


Rumtopf

1 liter körsbär eller björnbär, plommon, hallon, persikor, nektariner, jordgubbar, krusbär...
2 - 3 dl socker
2 dl mörk rom

Rensa, dela och kärna evt. ur bär och frukt. Varva bär och frukt med socker i en kruka eller glasburk och häll på rom så att det täcker bären. Låt stå i kyl och fyll på med frukt och bär vartefter de olika sorterna mognar. Fortsätt att varva med socker och täcka med rom. Rör inte om i burken förrän du lagt i sista sorten, då frukten lätt går sönder. Låt stå och gotta till sig i 3-4 veckor och njut sen med vispad grädde eller vaniljglass. 






Hoppas ni har en fin helg! För min del är det jobb som gäller hela helgen och från och med måndag tror jag att jag har något som liknar en semester.
Vad tycks förresten om den nya designen här på Qvintessentials? Min charmante make står för utformandet, allt efter mina önskemål - vad tycks?!

Ha det gott!
/Sara

1 kommentar:

Katarina sa...

Hej Sara!
VAD FINT DU PYSSLAR, LAGAR MAT O MÅLAR M.M. M.M M.M M.M!!!
äNTLIGEN EN INTRESSANT BLOGG ATT FÖLJA.

hOPPAS DET GICK BRA FÖR DIG I "VÄST".
öNSKAR DIG ALLT GOTT.

äR O MÅLAR SOMMARSTUGAN, STANNAR NOG HÄR ETT BRA TAG TILL MÅSTE JU FÅ NUTA AV ATT DET ÄR FÄRDIGMÅLAT TILL SLUT.

krAMIS/kATARINA